fredag 5. februar 2010

Forfallet, illustrated

Oppveksten setter jo sine spor i alle og enhve. Og det den vise far, eller kloke mor sier mens du klatrer din vei oppover utdanningsstigen fra barneskole, gjennom mellomtrinnet, videre ut ungdomskolen, og til "slutt" videregående - vil mange forhåpentligvis etter noen år alene oppdage hadde mye mer fornuft enn da man fikk høre det i oppveksten.

Utsagn jeg snakker om er jo så klart evig mange å velge mellom, men et lite utdrag kan jo være; "tenk på hvordan du vil andre skal være med deg, og prøv å være sånn mot dem", "viktig med grønnsaker", "ta vare på vennene dine", "skaff deg egne meninger", "vær deg selv", "ikke ødelegg for andre", "hør på det folk har å si", "vis respekt ovenfor andre"... dette er jo bare ett knippe.

Jeg bet meg merke i dette med å "være seg selv" og å "skaffe egne meninger". Når jeg flyttet hjemmefra for første gang omfavnet jeg dette i en vel stor grad.. Noe som resulterte i heller uønskede resultater. Jeg skulle bare gjøre ting på min måte, og i alle fall ikke være så "svak" at jeg hørte på råd og tips fra andre. Jeg visste best selv. Uansett.

Dette førte med seg en relativt ekstrem mengde tid foran en skjerm, hovedsaklig data-maskinen. I en sittestilling som ikke var videre sunn for ryggen. Jeg fant ut at det var mye kjappere å bare varme opp noen pølser i panna, eller slenge en pizza i ovnen - enn å driver å lage masse mat med kjeler og panner og styr.

Etterhvert fikk jeg jo også smaken på å feste litt, og ble interessert i å teste grenser for hvor fort og mye det gikk an å drikke.. I tillegg til dette skulle jeg selv gjøre meg opp min egen mening om røyk, snus osv osv. Ikke høre på noe mammaen allerede hadde bestemt seg før. Du ser tegninga.. Skal ikke dra det ut i det lange og det brede...

Kort oppsummering av hva dette utviklet seg til følger (kall det et slags utgangspunkt):

Døgnrytme, kosthold, skole/jobb, fritidsdisponering er viktige stikkord jeg vil ta utgangspunkt i. Jeg hadde ikke døgnrytme. Det var ikke bare sånn som alle tenker, "dårlig døgnrytme" - det var virkelig ikke rytme. Kosthold var forsåvidt etterhvert ganske rutinebelagt, men rutinene var heller suboptimale. Spise berg av mat 2-3 ganger i uken - og da kun pizza, burgere eller pølser. Skole var til tider nedprioritert, da jeg satt oppe så langt utover natta at jeg ikke våkna av alarmen. Kom meg alltid på jobb da, men hendte jo titt og ofte jeg jobbet nattevakter - og det tar på.. Tiden jeg hadde til overs etter å ha sovet (minimalt), spist (i ny og ne) og vært på skole (inniblandt) og jobb (nå og da) - tilbrakte jeg ENTEN ved å konsumere store mengder alkohol, snus og røyk ute sammen med venner på fest, ELLER ved å sitte rett opp og ned foran en pc-skjerm mens jeg i TILLEGG konsumerte store mengder snus, røyk og til tider alkohol.

En helt vanlig uke kunne gå for seg ca. som dette... Mandag ville jeg mest sannsynligvis ikke rekke skolen, da jeg hadde tømt alt av energi og fått minimalt med søvn, enten jeg var på jobb på statoil, og spiste 2-3burgere eller 4-5 pølser, eller en kombinasjon i løpet av et skift.. eller om jeg satt rett opp og ned foran pc'n og gjorde alt jeg kunne for å ikke sovne. våkne på mandagen i 1300-1500 tiden en gang, uten å ha enset at vekkerklokken ringte i det hele tatt. "jaja, gått glipp av skolen uansett, så bare å sette seg ned foran pc'n igjen da.." - så kom tirsdag. Kanskje jeg kom meg på skolen da. Så jobbe sen vakt samme dag på statoil, og få i meg ukens første måltid på jobb(burgere/pølser). Etterfulgt av å komme meg i seng i 2-3 tiden og stå opp rundt 12. Rushe på skolen da (onsdag) og kanskje få med meg noe. Tilbake foran pc'n og faktisk få med meg skolen fra morgenen, og ta fri siste halvdel (da det var 'egendisponering' av tid siste halve dagen). Hjem til nikotin og koffein.. Mulig jeg dytta i meg en pakke ostepølser, eller et par grandiser på torsdagen. Så kom fredagen, hvor jeg ofte klarte å komme meg på skolen, om mulig litt forsinka. Etter den var ferdig bar det rett hjem til pc'n igjen kanskje til og med sove ut litt først, for å orke å sitte oppe lengst mulig utover senere i helga. sove tilsammen 5-6 timer fra fredag til søndag, og sove ut ut gjennom mandagen som igjen ofte resulterte i fravær på skolen den dagen. Hadde jeg jobb, så var det jo jobb kveld fredag, hjem, pc, sove, jobb kveld lørdag, hjem, pc - ikke sove - jobb søndag morgen .. hjem pc - sovne og sove ut mandag og våkna kanskje utpå ettermiddagen 16-1800 en gang..

Det ble sånn grunnet utvikling av hypothyreose og søvnapné. Sykdomstilstander jeg ikke visste at jeg hadde selv - før helt slutten av 3. videregående, da jeg fikk stadfestet hypotyreose (lavt stoffskifte). Et drøyt år etter fikk jeg stadfestet søvnapné. Tilstander/diagnoser jeg pådro meg grunnet livsstilen jeg levde, som innebar 3-4 måltider i uka (3-4000 kalorier per måltid), en del liter coca-cola, en del liter pils, 2-3 20-pakk med røyk, 2-3 bokser med snus.. 0 aktivitet, 100% sitte å råtne... Joda, og sånn gikk nå ukene, og månedene..

Skal komme med et eget innlegg som omfatter søvnapné og hypotheriose.. kjip kombinasjon..

Men her har du ett slags utgangspunkt! Den generelle helsetilstanden min var heller skrantende. More to come ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar