tirsdag 9. februar 2010

Søvnapné

Innholdet til dette innlegget vil være stoff hovedsaklig hentet fra sovnapne.no, og omskrevet - da det er utrolig omfattende informasjon på den gitte siden. Mine tilleggskommentarer vil være i kursiv også denne gangen.

Det finnes 2 typer søvnapné. Den såkalte sentral søvnapné oppstår grunnet at signaler mellom hjernens åndedrettssentrum og musklene som styrer åndedrettet ikke fungerer som de skal. Går ikke videre inn på denne, da jeg hadde den mer vanlige typen selv.

Den vanligste formen for søvnapné er den såkalte obstruktivt søvnapnésyndrom. Når man sover, slapper alle musklene i de øvre
luftveiene (nese, munn, svelg og strupehode) godt av. Slapper musklene for mye av kan det føre til at det blir trangt i det øvra luftveiene, og videre føre til at man får en anstrengt pusting under søvn med pustestopp. Flere pustestopp under søvn kan tyde på tilstanden.

Man har lett for å føle seg søvnig, ha konsentrasjonsvansker, oppleve det som vanskelig å tenke klart, får ofte hodepin
e, og noen opplever til og med impotens. Ikke bare er det pustestopp. Neida... Ofte så er det vanlig å kaste på seg i søvne, og foreta brå bevegelser med armer og bein. Som regel er det de man deler seng med, eller som ofte opplever deg sovende som ender opp med å ligge våken og å være bekymret for pustestopp og lignende.. I tillegg er jo den høylytte snorkingen som følger med sett på som ganske plagsom av de fleste.
Trøtt og sliten, et gjentagende fenomen i perioden 2005-2008.

I mitt tilfelle var det jo en håndfull bekjente som hadde overnattet mye hos meg som faktisk lurte på hva som var galt med meg, og insisterte på at det var noen som ikke stemte. De påstod at jeg slutta å puste om natta, periodisk laaaange pustepauser. Så akkurat i det de skulle sjekke om det faktisk var liv i meg, så kastet jeg på meg og brautet til med et monstersnork igjen.. Dette skjedde flere ganger.

Svært få i min aldersgruppe har søvnapné, da det er en tilstand som forekommer i høyere grad i alderen 30-60. I guess I'm speeecial.
Særlig utbredt er tilstanden blandt overvektige menn med kort og kraftig nakke, personer me
d store mandler og slapp muskulatur i svelget. Det viser seg at jeg hadde store mandler, og var slapp i svelget :p

De forskjellige årsakene til utviklingen av søvnapné leder til forskjellige behandlingsmetoder. Pustemaske, snorkeskinner, - ting som fysisk gjør noe med pustemekanismen om natten. Det finnes ingen medikamenter mot søvnapné. For min del var grunnen som tidligere nevnt - store mandler. Etter undersøkelse i et søvnlaboratorium (polysomnografi) satte bare legene umiddelbart opp en time på kirurgisk. Der opererte dem ut begge mandlene mine - på størrelse med hønseegg begge to. For å få dem ut, så opererte de også vekk drøvelen min, så jeg kan ikke lenger lage sånn sexy kattelyd!


Hvis det ikke gjøres tiltak for å gjøre noe med tilstanden, som for eksempel en operasjon, en vektreduksjon eller lignende, vil problemene vedvare, og som regel forverres. Først og fremst vil dette gå ut over livskvaliteten, da man blir så trøtt på dagen, at man ikke fungerer normalt. Tretthet er jo også farlig, og det kalkuleres med 7 ganger større fare for å være involvert i en trafikkulykke med denne diagnosen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar